Veilig, eenvoudiger en flexibel mobiel samenwerken dat was de wens van Sa-Net Woonzorg voor de diverse locaties. De cloudoplossing van Microsoft bood de uitkomst om veilig en locatie onafhankelijk te werken. Geavanceerde bestandsdeling via SharePoint en OneDrive bied meer snellere communicatie en betere samenwerking tussen teams.
Sa-Net woonzorg bied professionele kleinschalige zorg in de Achterhoek met als uitgangspunt wonen, werken en vrije tijd. Er is bewust gekozen voor een kleinschalige en compacte organisatie omdat de zorgbehoefte van de cliënt centraal staat. Er is een diversiteit in het aanbod, de (woon)locaties bieden diverse vormen van zorg waarbij de cliënt mag gaan stabiliseren en (opnieuw) gaan werken aan perspectief. Er zijn diverse mogelijkheden op het gebied van dagbesteding, re-integratie en vrijetijdsbesteding.
Veilig mobiel werken in de cloud
Sa-Net werkt met 50 begeleiders en professionals verdeeld over diverse (woon)locaties in de Achterhoek. Er is gezocht naar een oplossing waarbij de werkplek onafhankelijk is van apparatuur en netwerkinrichting bij de diverse locaties. Sa-Net medewerkers maken steeds vaker gebruik van tablets, smartphones of laptops, een bring your own (BYOD) device policy dus. Al snel werd duidelijk dat Microsoftt 365 de uitkomst ging bieden.
Met Microsoft 365 staan gegevens veilig opgeslagen in de Microsoft cloud en niet op lokale apparaten, dit verhoogt de veiligheid. Via een internetverbinding kunnen medewerkers altijd en overal samenwerken en op een efficiënte manier hun dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. De IT-afdeling bespaart kosten in beheer en onderhoud, updates en opslagruimte wordt namelijk automatisch doorgevoerd.
Centraal gebruikersbeheer en Single Sign On (SSO)
Met cloudoplossing Azure AD van Microsoft worden gebruiksrechten beheerd, zoals welke medewerkers toegang krijgen tot de applicaties die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld de toegang tot Microsoft 365 applicaties, webapplicaties of andere programma’s die bijvoorbeeld via ons Citrix platform worden aangeboden.
Met Azure AD is het mogelijk om SSO te realiseren. SSO staat voor Single Sign On, dit betekent eenmalig inloggen. Met SSO hoeft een medewerker slechts één keer aan te melden en dus geen verschillende wachtwoorden en gebruikersnamen te onthouden. Via SSO logt een gebruiker in op zijn laptop met zijn Azure AD account. Het account geeft toegang tot Microsoft 365 applicaties maar ook bedrijfsspecifieke applicaties zoals NedapOns. De gebruiker merkt niet waar deze applicaties vandaan komen; via eenmalig inloggen kan de medewerker direct op zijn laptop of tablet aan de slag.